Find out more
Francising
Kaffekopp och kaffeböner

Hur är det att driva en Taco Bar?

Lars Fredriksson driver Taco Bar i Kungshallen i centrala Stockholm sedan 1990. Här berättar han om hur det är att starta och driva en egen Taco Bar.


Hur kommer det sig att du började, Lars?

- Jag hade haft egen restaurang innan och även arbetat på en del andra som anställd. Började längta efter att driva eget igen. När jag fick höra om Taco Bar tyckte jag först att det lät lite oseriöst med denna typ av mat. Men när jag såg hur restaurangerna såg ut och provsmakade rätterna började jag gilla idén.


Hur var det i början?

- De första 2-3 åren var tuffa. Jag jobbade dubbelt, levde Taco Bar dygnet runt mer eller mindre. Men det var en rolig tid. Jag gjorde det ju för mig själv. Nu är allt på plats och det mesta rullar av sig själv, så jag har mer normala arbetstider nuförtiden.

- Idag har vi 4 heltidsanställda och 6-7 deltidare. Vi har anställt folk med rätt attityd, människor man känner att “det här är någon jag kan arbeta och utvecklas tillsammans med.” Glada, positiva och med stark känsla för service. Folk som också gillar lite högt tempo och utmaningar.


Kan du säga något om lokalen?

- Vår restaurang i Kungshallen är del av en större Food Court där vår del är ca 30 kvm. Lokalen behöver inte vara så stor eftersom vi har en effektiv och väl sammansatt meny. Lite extra plats för kyl, frys och torrförråd räcker långt.

- När det gäller läget är det viktigt att restaurangen ligger där det rör sig mycket människor. Köpcentrum-lägen är alltid bra eftersom du där alltid har kunder omkring dig. Att det finns kontor omkring är också viktigt eftersom lunchen är en stor del av omsättningen.


Vad är det som driver dig?

- Mycket att det har varit roligt hela tiden. Inte en enda sekund har jag tänkt “Usch, idag orkar jag inte gå till jobbet.” Tvärtom, du måste nästan tvinga mig att inte jobba.

- Taco Bar ger lagom utmaningar för mig. De har ett bra system där det mesta kommer färdigt till restaurangen. Det finns manualer för allt. Vi kan fokusera på att ge en ännu positivare upplevelse till våra kunder. Att skapa en helt perfekt restaurangupplevelse för kunderna är målet.