Find out more
Francising
Kaffekopp och kaffeböner

Så går det till

Lars Callebro VD och en av ägarna till Svenska Taco Bar AB, svarar här på de vanligaste frågorna om hur det är att starta och driva en egen Taco Bar.

 

Vad ska jag tänka på om jag vill starta en Taco Bar?

- Det viktigaste är förstås att du verkligen känner att du är intresserad, du måste tro på det. Är du det och gör du det så fyller du i en intresseanmälan under rubriken ”Vill du veta mer” på Taco Bars hemsida eller klicka här. Om vi finner din ansökan intressant så kontaktar vi dig för ett första möte där vi pratar om Taco Bar och hur det fungerar att vara franchisetagare. Mötet är inte så formellt, utan det är mer för att vi ska lära känna varandra. Det måste kännas bra för båda så att vi kan bli ett bra Team tillsammans, då du eventuellt kommer att skriva ett avtal som sträcker sig över fem år med oss.

 

Är det jag eller ni som väljer lokal?

- Antingen är det du som har hittat en bra lokal eller så har vi hittat en lämplig lokal och söker någon som vill driva den. Vi vill ha lokaler i A-läge där det finns ett stort kundunderlag. Idealiskt är 90 – 110 kvm i ett Gatuläge eller i ett Köpcentrum. Men det finns idag Taco Barer från 55 kvm upp till 180 kvm.

 

Får jag inreda lokalen efter eget huvud?

- Grunden är bestämd och vi följer ett tydligt koncept, men vi kan alltid göra små justeringar efter dina önskningar. Självklart måste vi också se till så att restaurangen anpassas till de speciella villkor som gäller just i din lokal. Vi från Taco Bar ritar upp restaurangen så att den stämmer med konceptet och så att den följer de regler som myndigheterna satt upp.

 

Kan jag bygga restaurangen själv?

- Är du riktigt händig kan du nog klara det, men vi rekommenderar dig att använda hantverkare som vi vet är bra och som brukar hålla kvalitet, budget och tider. Du beslutar själv vilka du vill jobba med, men det gäller att välja noga eftersom du betalar byggandet själv. Vi hjälper gärna till med urvalet.

 

Hur lär jag mig jobbet?

- Innan du väl kommer igång måste du gå vår grundutbildning och sedan jobba några veckor på en annan Taco Bar för att lära dig jobbet.

- Även dina anställda måste genomgå vår grundutbildning. Vi hjälper dig med erfaren personal i uppstarten så att allt kommer på plats innan du och din personal tar över. Under resten av året kommer du få kontinuerligt stöd från våra driftkonsulter som hjälper dig att vässa och utveckla ditt Team och din verksamhet.

- Vi har regelbundet Ägarträffar under året, där vi bland annat presenterar marknadsföringsbudgeten och hur vi tillsammans kan utveckla konceptet vidare. Gemensam reklam är idag tunnelbanekampanjer, radioreklam, www, Facebookaktiviteter och allt material som finns i restaurangerna – skyltar, menyer osv. Du får gärna göra egen lokal marknadsföring, men då får du bekosta det själv.

 

Kommer jag att gilla det?

- Det är ett tufft jobb, men det är otroligt roligt. Du måste vara beredd att jobba mer än på ett vanligt jobb, i alla fall de första två åren. Men all tid du investerar kommer tillbaka till dig själv – du bygger upp ett värde i restaurangen som du kan få ut när och om du säljer den någon gång i framtiden.

- Alla våra franchisingtagare drivs av samma sak som drev oss när vi startade. En känsla av frihet, av att göra något för sig själv och av att kunna styra sin egen tid och tillvaro.

 

Stegen från anmälan till öppning

Så här ungefär kommer det att se ut från det att du skickat in din intresseanmälan:

  1. Vi går igenom din ansökan och om du bedöms lämplig så kallas du till en första intervju
  2. Första intervju
  3. Andra intervju – genomgång av avtal, villkor, läge och lokal
  4. Tredje intervju
  5. Undertecknande av avtal
  6. Utbildning och praktik
  7. Ritningar och byggstart
  8. Rekrytering och utbildning av dina medarbetare
  9. Grand opening av din Taco Bar